fredag, desember 23, 2011

Hjem til jul: Dag 5-8

På mandag dro jeg og pappa til Arequípa for å gjøre istand til jul, mens mamma ble igjen i Lima for å ta en siste kontroll av øyet sitt før øyeklinikken stengte for julehøytiden. Formiddagen gikk med til å pakke koffertene våre og vi fant ut at vi trengte en ekstra koffert. Det passet bra da jeg hadde tenkt å kjøpe ny koffert mens jeg er her nede uansett. Jeg og pappa dro ut for å leite og fant etterhvert en som jeg syntes var grei.


Jeg valgte å kjøpe en koffert med utradisjonell farge denne gangen. Det gjør det så mye lettere når man står og venter på bagasjen på flyplassen. Nesten alle koffertene er jo svarte og ser veldig like ut. Nå trenger jeg ikke lure på hvilken som er min lenger.

Etter å ha spist lunsj for siste gang på bakeriet ved leiligheten i Lima tok vi en drosje til hotellet der mamma skulle bo fram til hun kom etter oss til Arequípa. Der møtte vi familien Leinum, Sofie og Michelle fra Danmark som var i Lima for å ordne med oppholdstillatelsene sine. De skulle fly tilbake til Arequipa med samme fly som meg så vi skulle ta taxi sammen ut til flyplassen.

Jeg og pappa fikk ikke billett til samme fly til Arequipa, så jeg ble sittende og vente en times tid på flyplassen i Arequipa til pappas fly kom og vi kunne ta en taxi til leiligheten i Adepa. Vel framme fikk vi oss litt kveldsmat før vi la oss.


Utsikten fra soverommet mitt. Vulkanen Misti er et kjent og kjært landemerke.

Dagene som fulgte har gått i et. Det har blitt flere turer ned på Ciglo Veinte, det store utemarkedet, hvor jeg har gått rundt i bodene og pruta på julelys og fake granbar. De har et kjempestort utvalg av juleting så det har vært gøy å holde på med dette og resultatet ble veldig bra synes jeg.


Et eksempel på hva man kan få kjøpt på markedet

Her følger noen bilder av det jeg har gjort i leiligheten til mamma og pappa.
(Klikk på bildene for å forstørre dem)





Jeg er veldig fornøyd med julesløyfene jeg knyttet etter instruksjon fra denne damen.

Ellers så har jeg vært en tur på Setela og sett kontoret til pappa og hilst på noen av kollegaene hans, vært på kontoret til NLM og IEL-P (den nasjonale kirken) og hilst på kjente der. Vi var også en tur på DNS (Den Norske Skolen) og fikk med oss juleavslutningen der. Det er fire elever fordelt på 1. og 2. klasse samt en rektor og en lærer på DNS nå, litt mindre forhold en da jeg gikk her for 20 år siden. Det er alltid spesielt å komme tilbake til DNS i Perú. Stedet vekker mange følelser, både på godt og vondt.


DNS: Den Norske Skolen i Perú. Her gikk jeg på skolen fra 2.-3. klasse

I dag kom endelig mamma hjem fra Lima og hun var veldig fornøyd med jobben vi har gjort her i heimen. Nå kan jula bare komme.



Det har vært mye annet som har skjedd også, men siden jeg har fått tilbakemeldinger på at jeg skriver litt lange blogposter lar jeg det bli med dette for denne gang.

2 kommentarer:

Belcker'n sa...

Takk for innsatsen!

Belcker'n sa...

He,he. Jeg glemte vist å logge meg av ^
Takk skal du ha mamma