tirsdag, juni 17, 2008

Dag to

En ny dag på Elieser. Kom meg ikke i seng før seint i natt. Ble sittende lenge utover kvelen og tenke på hvorfor jeg er her på båten. Møtet i går ble en stor skuffelse for meg personlig. Da jeg stod på talerstolen og skulle legge fram teksten. Stod det helt stille i hodet mitt. Jeg viste hva jeg skulle si, men når jeg åpnet munnen for å si noe hadde jeg ingenting å si. Alt jeg hadde lest og skrevet og forberedt lå forsam meg, men jeg kunne ikke få det ut om det stod på livet. Jeg vet hva jeg skal si, men ikke hvordan.
Det hele førte bare til at jeg måtte løpe tilbake til Jesus. For det er det som er grunnen til at jeg er her på Elieser. Det er det som jeg skal fortelle. At Jesus, den han er og hva han har gjort og fortsetter å gjøre, er grunnen til at jeg reiser med Elieser. Det er det Bibelen snakker om. Når jeg skal tale er det for å sete på hva teksten sier om Jesus og hans gjerning.
"For av nåde er dere frelst, vet tro. Og dette er ikke at dere selv, det er Guds gave.
Det er ikke av gjerninger, for at ikke noen skal rose seg."
Jeg skal fortelle at frelsen er Guds gjerning, ikke min. At det er hvem Jesus er og hva han har gjort som gjør at jeg kan være glad og fri og stille meg opp forsam mennesker og forkynne nåden. Det betyr ikke noe om jeg ikke for sagt det slik som jeg hadde tenkt, så lenge jeg peker på hvem Jesus er og hva han har sagt.
Vær med å be for oss ombord på Elieser. At vi må holde fokuset vårt på Jesus og hvilken betydning han har for oss. Som mennesker og i det arbeidet vi gjør her på båten.

PS: møtet i kveld på Bulandet er flyttet til klokka 20:00.

3 kommentarer:

Andreas sa...

Mist ikke motet Einar! :) Gud er trofast, og Han skaper vekst. Vi kan tenke at vi har hørt dét før, men det står i Bibelen, og da er det alltid sant!

Anonym sa...

Takk, Einar! Du er eit redskap i Guds hånd!- Det er slike som deg, som er avhengig av Jesus og Hans Nåde, Han får bruke.- Om orda kan utebli, - kan det iblandt berike enda meir. Den "velformulerte talen" treng ikkje alltid vere "ånd og liv".......HKN...

Andreas sa...

Noe nytt fra reisen?

Gud er mektig. :)