fredag, januar 05, 2007

Tilbake i gamlelandet

Sitter hjemme i stua på Knapstad igjen. På TVen er det en kavalkade over året på NRK. Mange moro programmer i årat som var. NRK er uten tvil kongen på TVskjermen.
I morgen skal jeg på nyttårsfest på Misjonshuset med mutter'n og fatter'n, det blir koselig. Gleder meg til klokka blir så mange at jeg kan legge meg. Det ble ikke noe søvn i natt siden døgnrytmen på Island er en helt annen i Norge og vi måtte være på flyplassen klokka 6 for å sjekke inn. Det var litt trist å forlate Island, samtidig som det var godt å komme hjem igjen. Jeg skal uten tvil tilbake igjen og se mer av denne fantastiske øya og det fantastiske folket.
Islendingene er fantastisk åpne og gjestmilde. Familien til Svenni åpnet hjemmet sitt for oss og fikk oss til å føle oss velkommne og verdsatt. Ikke bare foreldrene og søskna, men tanter, onkler og besteforeldre tok imot oss med åpne armer. Folket vi traff på gata og de stedene vi besøkte kom og spurte oss hvor vi hvar fra når de hørte at vi ikke snakket Islandsk og viste genuin interesse for hvem vi var og hva vi drev med.
På tirsdag var vi på ridetur på islandshester, den eneste tillatte hesterasen på Island. Det var gøy, men litt kjipt siden vi måtte ri sammen med 30 andre turister som ikke ikke hadde sitti på en hest før. Turen ble begrenset til grusveier og turen varte ikke så lenge, men fikk i allefall prøvd oss litt på trav og slapp å bli leid rundt.
Etterpå tok vi en tur til Den blå lagunen, en varm kilde med masse silikon i vannet slik at den ser blå ut. Det var kjempedeilig og det skule vist være bra for huden og... ikke vet jeg. Jeg hadde glemt badtøyet hjemme, men fikk låne badebukse og håndkle av betjeningen. Ja, det var ikke bare en blå kilde som jeg trodde det var. De har bygd opp et spasenter med alle mulige fasiliteter. Jeg ble som sagt litt forsinket og kom ut av garderoben litt seinere enn de andre. Lagunen var stor og det var blitt mørkt, men jeg fant til slutt Anita og Svenni uti der. Da jeg kom bort til dem vifta Svenni med hånda for å vise meg ringen på fingeren. Han hadde fird til Anita! Glad er ikke dekkende nok for det jeg følte over denne nyheten, men jeg kan si at jeg ble god og varm inni meg. Det kom vel egentlig ikke som noen overraskelse, men jeg hadde ikke forventet at det skulle komme akkurat der og da.
Onsdag var vi blandt annet en tur på KFC (Kentucky Fried Chikken) og Discobowling, det vil si bowling med blacklights, lysroboter og høy dansemusikk. Slitsomt synes nå jeg, men sikkert artig fer gutan.
I går gikk dagen med til en liten tur i sentrum av Reykjavik. Vi tok en tur i gågata i sentrum. Etterpå stakk jeg innom skolen og satt og leste litt mens Svenni kjørte Anita til flyplassen. Ho måtte reise hjem tidligere enn planlagt på grunn av en konte eksamen. Etterpå dro vi en tur i Heiturpotur igjen og varmet oss før vi dro hjem til Svenni igjen og spiste Kalkun med familien. Vi har fått så sykt mye god mat her.
(Det hele endte med at vi klarte å drite dassen full på skolen vi bodde på... vi tor iallefall det var grunnen. Vi brukte halve natta på å forsøke å "fikse" den igjen, men vi hadde ikke så mye redskaper tilgjengelig så vi måtte ty til pinner)
Det blei en ny tur på kino seinere på kvelden. Denne gangen var vi på Smárabio, eller kongabio som det heter lokalt. Konga betyr hode på det mannlige lem og ligger i "hodet" på Smáralind kjøpesenter. Også kalt Penissenteret. Hvorfor? Jo det skal jeg fortelle deg. Som du ser på bildene har arkitekten enten hatt en utrolig dårlig idé, eller så er han en liten pervo. Filmen vi så var også pervo, nemlig Borat. De tvar masse moro som skjedde, men nakenslåssinga blei bare teit. Hele filmen går jo ut på å provosere så det var vel bare å vente, men det som irriterte meg var at det passet ikke inn i historien. Scenen var alt for lang, den gikk for langt og det hele blei bare teit. Ellers var det skremmende å se de holdningene han klarte å avsløre bland folket i Statene.
Nå skal jeg ned å henge opp klær til tørk og så skal jeg legge meg.
Bless, som de sier på Island

4 kommentarer:

Ingar T. Hauge sa...

Holder med deg i det at det er ikke lett å forlate så gjestfrie og flotte land utenfor Norge. I tillegg har jeg kanskje litt mer ubalansert døgnrytme etter å ha reist 26 timer igår, men det er en annen sak.

Anonym sa...

hoi hoi.. så ut som en super tur. Koselig å være hjemme i julen. Glad i rei:) Klem søs

Belcker'n sa...

Gla'i rei'å

Abukrist sa...

hello! I am the guy that spoke to you in KFC in Hafnafjördur/Reykjavík because of the Frosthardr shirt you were wearing. Could you send me email at sindri79@gmail.com I would like to contact the Icelandic guys you were with.