lørdag, september 27, 2008

Enda en filmanmeldelse

I dag har jeg sett enda en film. Pans labyrit, eller El Laberinto del fauno, som som den heter på spansk. Så filmen på spansk, siden det er en spansk film og jeg hater dubbing. Er fornøyd med meg selv at jeg klarte å se hele film uten teksting og forstod alt som ble sagt. Det er kanskje ikke så mye å være stolt av når en er misjonærbarn oppvokst i et spansktalende land tenker du kanskje, men det er likevell ingen selvfølge. Det er nemlig slik at det er visse forskjeller på spansken man taler i Perú og Spania. Andre person flertalls formen (dere), segundo plurall, brukes nemlig ikke i Sør-Amerika så den formen ble jeg først kjent med når jeg tok spansk B-språk på videregående. Den er veldig lik første person flertall (vi/oss), primero plurall. I Sør-Amerika bruker de konsekvent tredje person flertall (de), tercero plurall, også kalt høflig, eller formell, form.

1. pers flertall2. pers flertall3. pers flertall
(formell)
norskvi/ossderede
spansknosotrosvosotrosustedes

Som du ser er det bare en bokstav som skiller mellom vi og dere, et lignende eksempel på norsk finner vi på sørvestlandet der de snakker om okke og dokke. I tillegg bøyes ikke bare verbene men også andre ord forskjellig ettersom hvilken form de står i. Komplisert? Ja, men det er ikke verre enn at jeg klart å følge dialogen i filmen og forstå det som ble sagt. Det tar bare litt tid å vende seg til.

Tilbake til filmen, dette er jo en filmanmeldelse, ikke et spansk-kurs.

Filmen er meget bra og den fortjener absolutt alt skrytet og gode kritikker den har fått (b.l.a. 3 Oscar). Jeg skal ikke røpe så mye av historien i tilfelle du ikke har sett den selv enda. Handlingen er lagt til Spania 1944 og vi følger Ophelia, en liten jente som flytter ut på landet sammen med moren sin for å bo sammen med stefaren (bildet), en Kaptein i Francos hær. Ophelias stefar er en typisk sosiopat og skal utradere en væpnet guerilla som holder til i skogene rundt haciendaen (gård) som Ophelia bor på.
Litt artig å få sett litt fra denne siden av andre verdenskrig. Har stort sett sett filmer om hva tyskerne og de allierte drev med lengre nord på kontinentet, men ikke så mye om hva som foregikk på den iberiske halvøy (iberia - Spania og porugall). Videre kan jo nevnes at flere nordmenn reiste ned til spania for å hjelpe el Frente Popular (folkefronten) med å kjempe mot Fronco.
Dette er den storpolitiske rammen rundt filmen, Den spanske borgerkrigen og andre verdesnkrig. Men filmen handler jo ikke om det men om Pan's laburit. Like ved haciendaen ligger det en steingammel laburint, som har vært der så lenge noen kan huske. Og når Ophelia etterhvert tar en tur inn i laburinten begynner det å skje markelige ting.
Filmen kan på mange måter sammelignes med Narnia: Løven, heksa og klesskapet. Vi har laburinten, les. kleskapet, en faun (Pan), les. Tumnus (når jeg tenker meg om så er det faktisk mange fellestrekk mellom Pan og Tumnus), og en magisk verden som er skilt fra vår verden, men samtidig overlapper vår, eller eksisterer mellom veggene.

Til sist vil jeg holde fram en temasang fra filmen Nana de Mercedes (Mercedes vuggesang) av Javier Navarette som har skrevet musikken til hele filmen. Likte den veldig godt.
(dette YouTube-klippet inneholder masse klipp fra filmen, så hvis du ikke har sett filmen selv enda så kan du 1. la være å spille av klippet, 2. slå av skjermen og bar høre på musikken)

Jeg vil anbefale dere å se denne filmen. Det var en koselig historie og filmen var kjempeflott både visuelt og audielt.