lørdag, februar 07, 2009

Pedell

Jeg har nå jobbet som pedell i Misjonssalen i over et år, og mange lurer på hva en Pedell er for noe.
Jeg har lurt litt på dette selv. Det vil si, jeg vet jo hva som ligger bak tittelen "Pedell i Misjonssalen", men hva betyr pedell sånn i utgangspunktet.
Her er Caplex sin definisjon

pedell (av mlat. pedellus), tidl. bet. på vaktmester ved skole el. universitet, utførte ofte fysisk avstraffelse av elever.

Interessant... jeg kunne godt tenkt meg å utføre fysisk avstraffelse av elevene les. jusstundentene her i Misjonssalen.

5 kommentarer:

Ingar T. Hauge sa...

Hodet skal skilles fra kroppen!!! Eller noe i den dur. Du kan bli Misjonssalens svar på Mr. Filch, vaktmesteren i Harry Potter som lengter tilbake til de dagene tommelskruer ble brukt for avstraffelse.

Anonym sa...

meget festlig fønfækt! nå har jeg ednelig fått linket opp din blogg på min.

Belcker'n sa...

Ingar: Jeg har et staur som jeg bruker til å stake søppel med, eller et søppla-stag som Oslo-losen ville sagt.
Kan sikkert brukes som spansk-rør også

Prambjørn: Så flott. Hvordan går det med deg i Bolivia? Er vel regntid der nå?

Andreas sa...

Nice one Einar!

Anonym sa...

det jeg var ute etter, takk