lørdag, mai 31, 2008

Trappeopplevelsen

I natt hadde jeg en meget spesiell opplevelse. Jeg satt på trappa til Ichtys og tok meg en røyk mens jeg så på utelivet som jeg pleier å gjøre. Mens jeg satt der og pønsket gikk det plutselig opp for meg hva det vil si at Jesus har gjort alt for meg. Jeg har vist dette siden jeg var liten og gikk på søndagsskolen. Jeg har sunget om det og lest det utallige ganger, men først i natt så skjønte jeg det. Og det var som om tåka letta for meg, og jeg ble fylt med en så fantastisk fred og glede at jeg ble sittende der med et tåpelig flir i mange timer. Jeg må ha sett temmelig fjern ut, for det stoppa ei jente og satte seg ned for å prate. Ho trodde først at jeg hadde røyka noe (ikke tobakk altså), men skjønte at det ikke var det når jeg begynte å fortelle hvorfor jeg var så glad og fikk vitna på mitt klønete vis. Det var helt surrealistisk. Der satt jeg på gata og vitna til helt vilt fremmed menneske og bladde opp i bibelen og greier. Det er sånt som TCK driver med, jeg har aldri hatt frimodighet til å gjøre slikt, hvertfall ikke alene. Nå skjønner jeg hva som menes med å bli fylt av den Hellige Ånd. Jeg var så sykt glad og alt som virka så håpløst før betyr ikke noe. Jeg er arbeidsledig, har ikke noe som helst utdannelse, kommer sannsynligvis ikke til å leve særlig lenge over 50 (elendig fysikk), ingen kjæreste, ikke i kikkerten engang, generelt sett elendige prognoser for livet. Men det har ingen ting å si lenger... så lenge jeg har Jesus i livet mitt og lar han få lede trenger jeg ikke å stresse eller bekymre meg.
Jeg har vist det i mange, mange år, men først nå forstår jeg hva det betyr og skjønner hva dikteren mente når han skrev følgene:

Da Jesus satte sjelen fri,
brøt lyset frem på livets sti
og da jeg fikk ham selv å se
jeg glemte jordens sorg og ve

Kor:
Halleluja min sjel er fri
Min trellestand er nå forbi
På land og hav min sak er klar
Hvor Jesus er jeg himlen har!

Så fjern Guds himmel syntes meg
Før Jesus åpenbarte seg
Men nå har han den brakt så nær
At himlen i mitt hjerte er.

Hva gjør det da om her på jord
I hytte eller slott jeg bor
Er dagen skyfull eller klar
Hvor Jesus er jeg himlen har

Å; dype fred, å stille ro
Gud selv vil i mitt hjerte bo
Å leve det er Kristus her
Og døden selv en vinning er.

2 kommentarer:

Ingar T. Hauge sa...

Hva annet kan man si enn "ja og amen" til dette? Herrens veier er uransakelige, sies det, og det tror jeg er ganske sant.

Andreas sa...

Teksten er mektig. Gud er mektig.