lørdag, desember 17, 2011

Hjem til jul: Dag 2

Våknet veldig tidlig i går og stod opp i halv 7 tiden. Ble sittende og blogge og lytte til Dream Theater på det nye headsettet mitt. Etterhvert våknet mamma og pappa til livet igjen og vi spiste frokost før jeg skrev ferdig bloggposten for i går.

Fikk også Skypet litt med Ingar og Sakki, det var kjekt.

I 12 tiden dro vi ut for å spise Almuerzo, eller lunsj om du vil. På veien stakk vi innom en butikk som solgte papir og utstyr til Scrapping, mammas hovedhobby for tiden.

Vi fant oss et bord på Chili´s og jeg bestilte med en Nacho Burger, den smakte godt.



Etterpå tok mamma en taxi hjem og jeg og pappa satte kursen mot sentrum av Lima for å besøk inkvisisjonsmuseet. Problemet var at ingen Taxier var villige til å kjøre inn til sentrum på grunn av all trafikken. Det har jeg ikke opplevd før. Etter litt forhandling fikk vi en til å kjøre oss så nære som mulig og så gikk vi videre derfra. Det ble vel en halvtimes labbing før vi fant fram til Kongressbyggningen og Inkvisisjonens sete i Sør-Amerika. På veien kjøpte jeg meg et par solbriller.

I 1569 opprettet den Spanske inkvisisjonen et kapittel i Lima for å holde øye med jøder og kjettere i de Spanske koloniene i Sør-Amerika. Et tilsvarende kapittel ble opprettet for Mellom-Amerika i Mexico. Disse stod seg fram til frigjøringskrigene på begynnelsen av 1800-tallet.



Det var interessant og samtidig vemmelig å se hva vi mennesker kan finne på å gjøre mot hverandre. Det er ikke bra når politiske maktapparat ikler seg presteklær og påberoper seg Guds vilje.

Etter at vi hadde fått en guidet runde på museet gikk vi bort til Plaza de Armas og så på President-palasset og katedralen. Derfra gikk vi ned en av gågatene og kom forbi en utstilling av julekrybber. Der gikk vi inn og kikket på alle de fantastiske kunstverkene.



Etter å ha ruslet rundt og sett på utstillingen tok vi oss en liten drikkepause i en kafe inne på utstillingen før vi tok Metropolitano-bussen (en kollektivtransportsystem som består av busser som kjører i avgrensede trasseer. Utviklet i Colombia som et billigere alternativ til T-banesystemer) tilbake til leiligheten.

Mens pappa tok seg en hvil satt jeg og mamma og surfa litt på nettet. Når pappa hadde fått sovet litt gikk vi ned på bakeriet rundt hjørnet og spiste kveldsmat.



Ensalada Lombarda og Jugo de Mango Frozen

1 kommentar:

Anonym sa...

har de chili's der? det er jo kjempedigg! Hils mammaen din. God jul!